B-modell
Baranyai József
B-modell
Természetes
állapotként fogadjuk el azt, hogy információs társadalomban élünk,
élvezhetjük a szórakoztató, tájékoztató jellegű információs
szolgáltatások sokféleségét.
Az egyén számára legalább ennyire
fontos lenne az önerőből történő érvényesülését segítő, jogi
szempontból egyenlő módon megismerhető gazdasági információk egyenlő
eséllyel történő elérhetősége, ezt azonban gátolja a közérdeket
háttérbe szorító önérdekűség, mert a gazdasági információ olyan értéket
képvisel, amelynek birtoklása előnyt jelent a
versenyhelyzetben.
Ennek
feloldása csak a közérdeket képviselő, a közjót szolgáló szervezőerő
közreműködése révén lehetséges, csak ilyen szervezőerő képes arra, hogy
a gazdasági jellegű információs szolgáltatás szervezettségét, egyenlő
elérhetőségét megvalósítsa. A legfőbb szervezőerő szerepét felvállaló
szolgáltató állam feladata kell, hogy legyen a gazdasági jellegű
információs szolgáltatás megszervezése, a gazdasági információs hálózat
kialakítása, működtetése.
A gazdasági információs szolgáltatás
köréhez kapcsolódóan érvényesíthető a megismertetés, megmutatás
stratégiája is. A megismertetés, megmutatás stratégiája keretében
elsődleges célként említhető a létező értékeink felmutatása, a nálunk
fellelhető lehetőségek megismertetése, azon szándékkal, hogy számos új
piaci lehetőség teremtődjön, új lendületet kapjon a külföldi tőke
beáramlása.
Az információs stratégia keretében említhető az
országreklám is, amelytől azt várjuk, hogy hazánkról a szándékaink
szerinti képet rajzoljon, képes legyen megmutatni külföldön azt, hogy
Magyarország a nagy lehetőségek, nagy kihívások országa, kapu kelet és
dél felé, ahol a külföldiek vállalkozási szándékát, értékteremtő
akaratát kedvezményezettség,
támogatottság segíti, valamint azt,
hogy Magyarországon színvonalas infrastruktúra, európai szintű pénzügyi
szolgáltatás létezik.
Magyarország az a hely, amely még garantáltan Európát jelent.
Külföldön
járva érdeklődéssel figyeljük, hogy miként fogadják mások
magyarságunkat, de az sem érdektelen, hogy az ide látogató külföldiek
milyen emléket visznek magukkal, mi marad meg bennük Magyarországról.
Múltunk hozott örökség, de jelenünk formálása, jövőnk alakítása minket
illető felelősség!
A
rólunk alkotott kép befolyásolja gazdasági kapcsolatainkat, a külföldi
befektetők szándékait, és vonzza vagy távolítja azokat, akiket
idelátogató turistaként szeretnénk vendégül látni.
A megismerés,
megmutatás stratégiája keretében tudatos arculatteremtő cselekvést
kíván létező és teremtődő értékeink láttatása, egy a világ és Európa
sorsának alakításában részt vállaló kis ország markáns arculatát
megrajzoló országreklám megalkotása.
Elsőként nemzeti
sajátosságunkat, az ötletességet, találékonyságot kell megmutatnunk, a
szellemi értékteremtés pártolása, befogadása iránti
elkötelezettségünket. Hiteles, egyben vonzó képet kell rajzolni a
magyar találékonyságról, arról, hogy ez értékvilágunkban is méltó
helyet kap.
Másodsorban azon képességünket kell megmutatnunk,
hogy a vendég szeretete, becsülése nemzeti adottságunk, amely által
inkább visszalátogató barátot szerzünk mint bennünket kerülő haragost.
Harmadsorban
a magyarok kultúra, művészetek iránti fogékonyságát, pártosságát,
létező és születő kulturális értékeinket kell láttatni a világ és
Európa felé. Számos, említésre érdemes kulturális értékkel bírunk, de
nehéz lenne olyant találni, amely a kultúra vonatkozásában
meghatározóan, egyértelműen az országot jelképezi.
Meg kell
mutatni hagyományos, létező és születendő kulturális értékeinket, ám ha
nincs, akkor teremteni kell olyan kulturális jellegzetességet, amely
egyedi, amely csak ránk jellemző, amely az arculat meghatározása
mellett mint egyedülálló és ritka sajátosság növelheti az ország
hírnevét, ismertségét.
A kormányzás
technikáját, annak változatait csak bonyolult módon
lehetne kellő pontossággal körülírni, így célszerűbb a közbeszédből
vett találó kifejezéseket használva, leegyszerűsített módon aktív és
passzív kormányzásról beszélni.
A
passzív kormányzás a csak jogi szabályozással és monetáris eszközökkel
megvalósuló kormányzás, amikor a végrehajtó hatalom nem vállalja fel a
szervezettség megteremtésével járó gondokat, nehézségeket. A gazdaság,
a társadalom szerkezete a köz érdekeit figyelmen kívül hagyó önérdekű
szerveződés révén alakul ki.
A végrehajtó hatalomnak nem áll
szándékában, hogy gazdálkodjon az állampolgárok teljesítőképességével,
és azt sem vállalja fel. hogy gazdaságszervezéssel segítse a létező
lehetőségek, kiaknázatlan erőforrások felkutatását, használatbavételét.
Ez esetben a spontán önérdekű szerveződés révén kialakuló gazdaság a
létező lehetőségeknek csak a kisebb hányadát hasznosítja, a
szervezettség alacsony szintű, az állami szerepvállalás főként az
államigazgatási feladatokra korlátozódik.
Az aktív kormányzással
járó terheket felvállaló végrehajtó hatalom a társadalmi tőke és az
embertőke értékteremtésbe történő bevonását, az állampolgárok
teljesítőképességének mind szélesebb körű érvényesítését biztosító
szervezettség megteremtését tűzi ki célul, a létező lehetőségek,
kiaknázatlan erőforrások mind teljesebb körű feltárására,
hasznosítására törekszik.
Az állam ez esetben sem vállal
tulajdonosi vagy tulajdont működtető feladatkört, de felvállalja a
legfőbb szervezőerő szerepét és az állampolgárok számára szolgáltatás
formájában biztosítja a szervezettség azon fokának megteremtését, amely
az állampolgárok szintjén, a civil szerveződések szintjén nem
valósítható meg.
Az állam által biztosított információs,
gazdaságszervező, piacteremtő szolgáltatás visszahat az önérdekű
szerveződésre, gerjeszti, felgyorsítja azt, így a gazdasági növekedés
megközelítheti a létező lehetőségek szabta határt, amely a
háromszorosát is elérheti az önérdekű szerveződés révén kialakuló
gazdasági növekedésnek.
A passzív és az aktív kormányzás
esetében is piacgazdaság épül, egyformán biztosított az önérdekű
szerveződés, az önerőből történő érvényesülés lehetősége, a verseny
szabadsága, de eltérő mértékű a szervezettség, amely jelentősen
különböző gazdasági növekedést eredményez.
Mindebből látható,
hogy a demokratikus jogállam, a piacgazdaság létrejöttének, az önerőből
történő érvényesülésnek, a verseny szabadságának egyező akarása esetén
is milyen eltérő eredmény születhet a gazdasági növekedés mértékét, a
gazdaság szerkezetét és a társadalom tagozódását illetően.
A
rendszerváltást követő átmenet változások sokaságát eredményezi, amely
a kormányzat számára azt jelenti, hogy egyazon időben kell biztosítani
az állam akadálymentes, folyamatos működését és megtervezni,
végrehajtani az új jogi szabályozás, az új államstruktúra létrejöttéhez
szükséges változtatásokat.
Anélkül, hogy a kormányzati
struktúra kérdéskörét részletekbe menően elemeznénk, kijelenthető, hogy
szükséges egy olyan kormányzati szerv létrehozása, amely kidolgozza a
változások irányát, célját meghatározó koncepciót, irányítja,
koordinálja a változások ütemét és feltételrendszerét kijelölő
stratégiák kimunkálását, megszervezi a megvalósításhoz útmutatást
nyújtó cselekvési programok elkészítését, elemzi a változások várható
hatásait.
Elsőként az értékteremtést szolgáló rendszerek
kialakítása szükséges. A közigazgatás megszervezésében is új
megközelítésre van szükség, olyan hatékony intézményi struktúrát kell
létrehozni, amely az állampolgárok érdekét szolgálja és nem a hatalmat
megjelenítő képződmény megformálását célozza.
A rendszerváltást
követő átmenet időszakában, a fejlődés korai szakaszában olyan
kormányzati struktúrát kell kialakítani, amely egyszerre teszi lehetővé
az államgépezet folyamatos, akadálymentes működését és az előrevivő
változások levezénylését, amely megteremti a kereteket ahhoz, hogy a
hatalmat gyakorlók a legmagasabb ívű fejlődési pályára állítsák a
gazdaságot.
A
spontán önérdekű szerveződés révén kialakuló pénzközpontú piacgazdaság
az egyszeri életértéket képviselő embert alárendeli a profitérdekeknek,
az ember voltaképpen profittermelő eszközzé válik.
A
pénzközpontú piacgazdaság és társadalom kedvezményezettjei az adott
időszakban a legerősebb érdekérvényesítő képességgel bíró személyek és
csoportok.
Az önérdekű szerveződés, az önerőből történő
érvényesülés folyamatában az érdekérvényesítő képesség a meghatározó,
amely nem feltétlenül párosul tehetséggel és tudással. Az önerőből
történő érvényesülés versenyhelyzetében nem mindig azok maradnak
talpon, akiket ehhez a jog megilletne. Az értékrendet döntően
befolyásoló pénzközpontúság folytán az embert szolgáló orvos és tanár
munkája leértékelődik. A pénzt szolgáló bankár, banktisztviselő
jövedelme többszöröse az embert gyógyító orvos, a tudást adó tanár
jövedelmének.
A pénzközpontúsággal szembeállítható az
emberközpontúság, a pénzközpontú társadalommal pedig szembeállítható az
emberközpontú társadalom. Az emberközpontú társadalomról már sokat
írtak és beszéltek, de még soha senki nem fogalmazta meg egyértelműen a
jellemzőit, sajátosságait. Emberközpontú társadalom még nem jött létre
természetes szerveződés során, a demokrácia és a jogállam keretei
között eddig csak pénzközpontú gazdaság és társadalom kialakulása
ismert.
Neves közgazdászok és társadalomtudósok közül is többen
próbálkoztak azzal, hogy megfogalmazzák egy emberközpontú társadalom
jellemzőit, vázolják annak lehetséges formáját. Keynes például a
Democracy and Efficiency című művében liberális szocializmusról ír. Az
általa elképzelt társadalom tiszteletben tartja az egyén vállalkozását,
tulajdonát, hitét, meggyőződését, szabad választását, de fellép a
szociális és gazdasági igazságosság érdekében és gazdasági célokat
valósít meg.
Valójában az emberközpontúság egy jól hangzó, de
meghatározhatatlannak tűnő fogalom, amely nem jeleníthető meg a
társadalom szerveződésében, így számon sem kérhető.
Az
emberközpontúság helyett – úgy vélem – célszerűbb a kedvezményezettség
elvét használni, mert az egyszeri életértéket képviselő ember
kedvezményezettségének köre pontosítható, ebből adódóan megjeleníthető
a gazdaság és a társadalom szerveződésében, ezért számon is kérhető.
A
kedvezményezettség elvének érvényesítése beilleszthető az önérdekű
szerveződés révén kialakuló gazdaságba és társadalomba, így nem kell
kitalálni valamilyen illuzórikus társadalmat, egyfajta természetes úton
meg nem valósítható művi formációt.
Új időket élünk! Az új
világgazdasági rend, a globalizáció felerősíti a versenyt, eleve
megfelelőkre és elbukottakra osztja a társadalmat.
Mai
demokráciánkban már nem az állam jelenti a szabadság korlátjait, ma már
a szabadság anyagi javak birtoklása nélkül kinyilatkoztatás csupán! Ma
már a szabadság a napi megélhetéshez szükséges javak és szolgáltatások
elérhetőségét is jelenti. A törvény egyenlő szabadságot biztosít, de ez
a valóságban másképpen érvényesül. Más a versenyben megfeleltek és más
az elbukottak szabadsága. Az erős érdekérvényesítési képességgel bírók,
a szolgáltatásokat megfizetni képesek a szabadság magasabb fokát
élvezhetik.
Az önérdekű szerveződés mozgatórugója a
haszonelvűség, de nem fogadható el, hogy a társadalom szerveződésében
is kizárólag a haszonelvűség legyen a meghatározó, az erkölcs és más
fontos értékek a peremre szoruljanak, a társadalom fogyasztói
közösséggé sorvadjon.
A szerző mint jogtulajdonos
hozzájárul, hogy az oldalon lévő tartalom magyarul és idegen nyelvre
lefordítva megosztható legyen közösségi oldalakon és weboldalakon a
forrás és szerző megjelölésével. Az így megosztott tartalom
mellett elhelyezhető reklám, hirdetés.