B-modell
Baranyai József
B-modell
Az
állam szerepét illetően többfajta, egymásnak merőben ellentmondó
megközelítés létezik. A liberális gazdaságfilozófia szerint az államnak
semmi keresnivalója a gazdaságban. Az állam tűnjön el a gazdaság
környékéről is. Szedje be bevételeit, azon túl más dolga ne legyen.
A
másik, ezzel szembeni álláspont a józan paraszti logika vonalvezetését
tükrözi, amely szerint az állam a gazdaságból nyeri a fenntartásához
szükséges bevételeit, ezért hát tegyen is valamit. Az állam ne legyen
tulajdonos, ne működtesse a tulajdont, ne vállalkozzon, ugyanakkor
gazdaságszervezéssel piacteremtéssel, információs szolgáltatással
segítse a gazdaság fejlődését, növekedését, az értékteremtés bővülését.
Az
áru- és pénzmozgás számára ideális terep megteremtése, kialakítása
vonatkozásában az állam vállalja fel a legfőbb szervezőerő szerepét. A
gazdaság voltaképpen önszerveződő formáció, amelynek létrejöttében
meghatározó az önérdekű szerveződés. Ugyanakkor számos olyan probléma,
megoldandó feladat létezik és keletkezik, amely szervezőerőt és anyagi
forrást igényelne, amelyhez kevés és illetéktelen az önérdekű
szerveződés szereplője. Így ezek megoldatlan problémák maradnak, melyek
az intenzív fejlődés gátját, akadályát jelentik.
A spontán
önérdekű szerveződés révén csupán a létező lehetőségek mintegy harmada
használható ki. Az állam – mint legfőbb szervezőerő – közreműködésével,
gazdaságszervezési, piacteremtő, információs szolgáltatással a hiányzó
kétharmad jelentős része is kihasználható lenne, amely ugrásszerű
növekedést eredményezne a gazdaságban.
Úgy tűnik, hogy az állam
gyengítését, az állam visszaszorítását szorgalmazó liberális elv
mindinkább érvényét veszti. Az e téren megismerhető új gondolkodás
középpontjában már nem az állam csökkentése, az állam minimalizálása
áll, hanem az állam szerepének és feladatainak újragondolása, egy új
típusú, „jó állam” létrehozásának lehetősége áll.
Francis
Fukuyama híres japán származású filozófus, több világhírű könyv
szerzője is revideálta álláspontját és átállt azok oldalára,
akik
újragondolták, újraértelmezték az állam szerepét. Fukuyama az
Államépítés-kormányzat a XXI. században című könyvében arról ír, hogy a
globalizáció hatásaival szemben csak egy hatékony, aktív állam
létrehozása jelentheti a megoldást. A legyengített állam, a liberális
filozófia szerinti összezsugorított állam védtelenné teszi a
társadalmat, főként az erős, multinacionális érdekcsoportokkal szemben,
a bűnszövetkezetekkel szemben, de nem tud megfelelő oltalmat nyújtani a
terrorizmus ellen sem.
Az állam a gazdaságtól beszedett pénz
igen jelentős hányadát önmaga fenntartására fordítja, és csak kis
hányadot forgat vissza a gazdaságba, a gazdaság fejlődését segítő
források feltöltésére. Viszonylagos pontossággal meghatározható lenne,
hogy adott időszakban a gazdaságtól elvett, beszedett bevételek hány
százalékát lenne szükséges visszaforgatni ahhoz, hogy optimális
fejlődési pályán haladhasson a gazdaság.
Az értékteremtés
bővítésére fordított kiadás az állam leghatékonyabb kiadásának
tekinthető. Ugyanakkor létezik az állam legértelmetlenebb,
legfeleslegesebb kiadása, ez pedig az értelmetlen és szükségtelen
bürokráciára fordított kiadás.
Magyarországon a kádári időkből
átvett káros hagyatékok egyike az értelmetlen, haszontalan
adminisztráció, amely igen sokba kerül az államnak, ráadásul hol
közvetve, hol közvetlenül akadályozza az értékteremtést. Energiát,
időt, forrást von el az értékteremtéstől. Érdekes módon az állam
szerepvállalását illetően nem ismert olyan liberális megközelítés,
amely e tekintetben harcos módon követelné az állam visszaszorítását.
A
kádári időkből átmentett állami túlhatalom pedig a mindennapjainkat
keseríti meg. E vonatkozásban sem érzékelhető a visszaszorítás, a
zsugorítás liberális stratégiája. Igen nagy számú hivatalnok
foglalkozik – önhibáján kívül – azzal, hogy toleranciát nélkülözve
megrendszabályozzon és büntessen bennünket. Ezzel ők nem teremtenek
értéket. Nagyobb baj, hogy nekünk viszont jelentős időnket, energiánkat
vonják el az értékteremtéstől.
A magyar átlagbér csak ötöde,
tizede a nyugati fejlett piacgazdaságokban fizetett átlagbéreknek, ám a
bírságok ugyanakkorák, sőt némely esetben nagyobbak mint ott. A
demokrácia egyik alapelve az arányosság, amely a bérek és bírságok
vonatkozásában nem érvényesül, sőt, inkább a túlzó aránytalanság a
meghatározó.
Az állam kettős mércéjét mutatja, hogy a
parkolási díjak is a nyugati átlagbérhez igazodva lettek megállapítva.
Bár Bécsben olcsóbb a parkolás mint Budapesten! Talán ezért is derűsebb
a bécsi utca embere.
Az állam
szerepvállalása időről időre vitatott kérdés. Sokan kevesebb
államot szeretnének, azt állítva, hogy az állam rossz tulajdonos, rossz
működtető, ugyanakkor széleskörűen megfogalmazódó igény tapasztalható a
köz érdekét szolgáló, az egyén képességeinek kibontakozását segítő
szervezőerő iránt.
Az
is látható, hogy a világban végbemenő változásokhoz való alkalmazkodás
nem oldható meg az állampolgárok szintjén, nem oldható meg a civil
szerveződések közreműködésével, az ország optimális
szervezettsége sem teremthető meg a polgárok önszerveződéssel
létrejött közösségei által.
Egyedül az állam képes arra, hogy
felvállalja a legfőbb szervezőerő szerepét, hogy gazdálkodjon
állampolgárai teljesítőképességével, hogy megteremtse a gazdaság és
társadalom olyan mértékű szervezettségét, amely a legmagasabb ívű
fejlődési pálya eléréséhez szükséges.
Nem a tervgazdaság
szellemében eljáró bürokrata államra, nem a gazdaságot túlszabályozó,
befolyásoló államra és nem túlterjeszkedő állami nyúlványokra van
szükség, hanem szervezettséget teremtő, információs, gazdaságszervező
és piacteremtő szolgáltatást nyújtó szolgáltató államra.
Magyarország a történelme során akkor volt igazán sikeres, amikor jól
szervezett államként működött.
Ma
Magyarországon az önérdekű szerveződés szereplőinek látókörébe kerülő
és érdeklődésüket felkeltő lehetőségek megvalósítása révén nő a
gazdaság teljesítménye, amely nyilván nem jelenthet teljességet, de
ahhoz közeli állapotot sem. A létező lehetőségek, kiaknázatlan
erőforrások – természeti és emberi erőforrások – használatbavétele csak
mintegy harminc százalékban valósul meg. A lehetőségek, erőforrások
körülbelül kétharmada elvész, kihasználatlan marad, mert nem kerül az
önérdekűség látókörébe vagy annak érdekkörén kívül esik.
Az
önérdekű szerveződés szereplőinek nem fűződik érdeke ahhoz, hogy a
lehetőségek széleskörűen ismertté váljanak. A versenyhelyzetben
senkinek nem érdeke, hogy a lehetőségek felmutatása révén önmagának
konkurenciát teremtsen, ezért a létező lehetőségek és erőforrások
széleskörű megismertetésére az önérdekű szerveződés körében
nyilvánvalóan nincs akarat és szervezőerő.
A külföldi tőke, a
külföldi befektető csak a látható, megismerhető lehetőségeket veszi
számba, és főként azokat, amelyek esetében a megtérülést, a
jövedelmezőséget kidolgozott koncepciók, üzleti tervek, számítások
igazolják. Tőkevonzási képességünk csak úgy növelhető jelentős
mértékben, ha vállalkozunk a nálunk rejlő lehetőségek felkutatására, ha
a lehetőségek megvalósíthatóságát, a megtérülést, a jövedelmezőséget
alátámasztó koncepciókat, terveket, számításokat készítünk és azokat
felmutatjuk a külföldi befektetőknek.
Nálunk
a szocialista múltból adódóan nem létezik az a társadalmi tőke, amely
az amerikai és német gazdaság esetében oly számottevő szerepet játszott
a dinamikus fejlődés kialakulásában, így ennek hiánya csak az állam
közreműködésével, a szervezettség megteremtésével pótolható.
Magyarországon
az állam szerepvállalása kiemelkedő jelentőségű kérdés, mert csak az
állam képes a köz érdekét szolgáló szervezettség megteremtésére, amely
alapfeltétele annak, hogy az állampolgárok mind szélesebb köre vehessen
részt az értékteremtésben.
Az állam szerepvállalása főként a
fejlődés korai szakaszában bír nagy jelentőséggel, egy beállt
gazdaságban a szervezettség fenntartása már jóval kisebb feladat mint
annak megteremtése.
Az állam ne legyen tulajdonos, mert arra ott
van az egyén, de a köz érdekét felvállaló, a köz akaratát teljesítő
szervezőerő szerepére nincs más jelölt!
Az pedig alaptétel,
hogy az állam nem korlátozhatja a verseny szabadságát, az önérdekű
szerveződést, az önerőből történő érvényesülést.
Mindezeket
figyelembe véve a kérdés voltaképpen már nem az, hogy több vagy
kevesebb államot akarunk, hanem az, hogy elfogadjuk a passzív állam
szerepköre esetén megvalósuló spontán önérdekű szerveződés révén
elérhető szerényebb gazdasági növekedést vagy egy aktív, szolgáltatást
nyújtó, gazdaságszervező állam közreműködésével szándékunkban áll
elérni a lehetőségek szabta határt közelítő, jóval nagyobb mértékű
gazdasági növekedést?
A
globalizáció – a tőke, az áru, a szolgáltatás, a munkaerő világméretű
szabad áramlása – a világ fejlettebb részéhez vezető utat jelenti,
amelyet nem felismerni hiba, amelyre nem felkészülni felelőtlenség.
A
globalizáció az állami keretek gyengülését eredményező egységesülést
hoz, ezért olyan jövőképre van szükség, amely megmutatja az
egységesülés és az autonómia helyes arányait.
A globalizáció
kialakulását végigtekintve az ötvenes évek acélkorszakától érdemes
elindulni, amelyet a hatvanas évek atomkorszaka követett. Hihetetlenül
felgyorsult a technikai fejlődés és jött az űrkorszak, majd jött az
olajárrobbanás és a hetvenes évek inflációja.
A Keynes nevével
fémjelzett gazdaságpolitika már nem volt képes megfékezni az inflációt,
adósságválságok következtek, eközben láthatatlanul alakult, formálódott
a globalizáció. A GATT-tárgyalások az áruforgalom akadályainak
lebontását eredményezték, a gazdasági liberalizáció, a dereguláció a
pénzpiacok korlátjainak megszűnését jelentette.
A pénz, az áru,
a szolgáltatások, a munkaerő világméretű szabad áramlását eredményező
új feltételek, az ebben rejlő lehetőségek sokaknak a pénzcsinálás
képzeletet felülmúló módozatait jelentették. A globalizáció nagy
nyertesei a pénzügyi spekulánsok lettek. A pénzt termelő pénz által
elért nyereség jóval meghaladta az árutermelésben vagy a
szolgáltatásban elérhetőt.
A globalizációs folyamat
következménye az is, hogy az ipar a fejlett államokból a fejletlenebb
államokba települ át, ahol jóval olcsóbb a munkaerő, jelentős
adókedvezmények vannak, így a fejletlen gazdaságok voltaképpen a
fejlettek kiszolgáló egységeivé válnak.
A globalizáció hozadéka,
hogy a vagyon, a tőke, a gazdasági hatalom kis számú érdekcsoport
kezében koncentrálódik, ezek a szervezetek, személyek nem választás
útján jutottak a hatalomhoz, így senkinek nem tartoznak felelősséggel,
ám befolyásuk mind erősebb az országok választott vezetőire és
politikai testületeire.
A globalizáció a létező és lehetséges
piacok irányába terjed. A globalizáció szereplői oda mennek, ahol
piacot találnak, ahol megfelelő infrastruktúra áll a rendelkezésükre,
ahol látható a megtérülés, a profit lehetősége.
A globalizáció
szereplői folyamatosan piac után kutatnak, de a globalizáció piacot is
hordoz. A globalizáció szereplői vevők az infrastruktúrára, a
szolgáltatásokra. Találékonyságunkon múlik, hogy az ebben rejlő
lehetőségeket felismerjük és éljünk vele.
A B-modell szerint
Magyarországon megteremthető a piacra találás új, szervezett formája.
Magyarország földrajzi fekvése, az, hogy egyfajta üzleti nézőpont
szerint kelet és nyugat határán helyezkedik el egyedi lehetőséget kínál
arra, hogy itt kialakítható legyen több könnyen elérhető üzleti
csomópont. A viszontagságos utazástól idegenkedő nyugati üzletemberek
számára a Magyarországon létesítendő üzleti-kereskedelmi központok,
szolgáltató városok elérhető közelségbe hoznák a keleti és dél-keleti
térségek árukínálatát, az ottani üzleti, befektetési lehetőségek
megismerését.
Magyarországon elfogadható infrastruktúra
létezik, a nyugatról jövők számára Magyarország az a hely, amely még
garantáltan Európát jelent.
A hatalmas vásárváros képét mutató
üzleti-kereskedelmi központokban egy helyen létezne a
megmutatás
és megismerés lehetősége, ezt számos szolgáltatás segítené. A központok
mellé raktárbázisok, szállítási cégek, összeszerelő üzemek
települnének. A szállodák, panziók sokasága mellett külön szórakoztató
negyed biztosítaná az üzletemberek számára a kikapcsolódás lehetőségét.
Sok üzletembert vonzana ide az üzlet és a szórakozás együttes
lehetősége, az éjszakai élet varázslatos sokszínűsége, a
szerencsejátékok gazdag választéka, a kaszinók hangulata. Az
üzletközpontok, bevásárlóközpontok pedig a keletről és nyugatról
valamint északról és délről érkező áruválasztékukkal egyedien gazdag
kínálatot jelentenének az akár kíváncsiságból ide látogató vásárlók
számára.
A kereskedelmi és információs központok létrehozása
többet jelentene számunkra mint az értékteremtés bővülését, mivel az
üzleti idegenforgalom jelentős növekedése, a szolgáltatások
sokféleségének értékesíthetősége szinte import nélküli – határainkon
belüli – exportot eredményezne, mely számottevően javíthatná a
külkereskedelmi mérleget, kedvező irányban módosítaná a gazdaság
szerkezetét.
A szerző mint jogtulajdonos
hozzájárul, hogy az oldalon lévő tartalom magyarul és idegen nyelvre
lefordítva megosztható legyen közösségi oldalakon és weboldalakon a
forrás és szerző megjelölésével. Az így megosztott tartalom
mellett elhelyezhető reklám, hirdetés.