B-modell
Baranyai József
B-modell
A jelenlegi magyar adórendszerrel megbomlott a teherviselés egyébként
viszonylagos, de adott tartományon belül mozgó egyensúlya és ez nem
tartható fenn hosszú ideig. Előbb-utóbb korrekcióra lesz szükség.
A
mostani magyar adórendszer ingyen adja a piaci lehetőséget a jövedelem
szerzéséhez és azt sújtja jóval nagyobb adóval, aki a jövedelem
szerzéséhez a piacot, a keresletet biztosítja, vagyis a fogyasztót.
Ettől borul a rendszer logikája, mármint az a logika, amit a jóléti
rendszerek esetében alkalmazott adózás révén ismerünk. Azzal, hogy a
piacot adó fogyasztói szegmenst sújtja aránytalanul magas adózással
valójában keresletet csökkentő, piacot szűkítő hatást hoz létre, ami
fékezi a gazdasági növekedést,
márpedig gazdasági növekedéshez a kereslet, piac bővülése szükséges.
Nem
véletlen, hogy nyugaton a megélhetési jövedelem - általában 1 ezer euró
körüli összeg - adómentes. A megélhetési jövedelem után után se az
alacsony se a magas jövedelműek nem fizetnek adót. Ez nem csupán azért
van így, mert a nyugati emberközpontú társadalom az adózás körében
érvényesíteni kívánja az egyszeri életértéket képviselő ember azon
kedvezményezettségét, hogy a megélhetéshez szükséges jövedelmet nem
adóztatja, hanem azért is, mert az így biztosított fogyasztás kell a
gazdaság egészséges működéséhez.
Az adózás természetesnek
mondható logikája, hogy először az értékteremtő tevékenységet adóztatja
társasági szinten, majd az ebből keletkező jövedelmet és végül a
jövedelem elköltésekor a fogyasztást. A több sávos jövedelemadó a
magasabb jövedelmet magasabb adókulccsal adóztatja, mert az nagy
valószínűséggel nem kerül be a fogyasztás körébe, így az ottani
adózásból kiesik, másrészt azért, mert a magas jövedelem az ország
piacának és infrastruktúrájának nagyobb mértékű kihasználásával
képződik.
A jövedelemadó mértéke láthatóan összefügg az
életszínvonallal. Ahol magas az életszínvonal ott magas a jövedelemadó
felső kulcsa és a megélhetési jövedelem adómentes. Amikor a politika
állást foglal az adórendszer kérdésében, akkor egyben állást foglal az
elérhető életszínvonal, a megvalósítható életminőség kérdésében is.
Európában, de az egész világon, ahol jólét van ott magas felső
szja-kulcsot alkalmaznak. Ahol alacsony a jövedelemadó felső kulcsa
vagy egykulcsos alacsony jövedelemadó van ott alacsony az életszínvonal
és nem is várható annak javulása. Ez alóli kivétel eddig nem ismert.
Az
adórendszer és az életszínvonal közötti összefüggést egyébként
világosan mutatja az átlagos bérköltség is. Az Eurostat jelentése
szerint 2014-ben a 10 %-os egykulcsos jövedelemadót alkalmazó
Bulgáriában 3,8 euró, Magyarországon 7,3 euró, míg a többkulcsos
jövedelemadót alkalmazó Ausztriában 31,5 euró, Belgiumban pedig 39,1
euró volt az átlagos bérköltség, az uniós átlag pedig 24,6 euró volt.
Magyarországon 300 %-os béremelésre lenne szükség, hogy utolérjük az
osztrákokét és 200 %-os béremelés kellene, hogy megközelítsük
az
uniós átlagot. Magyarország a 2016-tól érvényes 15 %-os adókulccsal
inkább a bolgár átlaghoz fog közelíteni.
Felső szja-kulcsok
Európában
Svédország 56,6 %
Dánia
55,56 %
Hollandia 52 %
Spanyolország 52 %
Finnország
51,13 %
Belgium
50 %
Ausztria
50 %
Norvégia
47,8 %
Izland
46,22 %
Németország 45 %
Franciaország 45 %
Olaszország 43 %
Görögország 42 %
Málta
35 %
Törökország 35 %
Lengyelország 32 %
Csehország 22 %
Észtország
21 %
Szlovákia
19 %
Ukrajna
17
%
Románia
16 %
Magyarország 15 %
Szerbia
15
%
Oroszország 13 %
Fehéroroszország 12 %
Bulgária
10 %
Bosznia-Hercegovina 10 %
Macedónia
10 %
Albánia
10 %
Kazahsztán
10 %
A világ
népességének 5 %-a
birtokolja a világ vagyonának 60 %-át. Ha a világon a jelenlegi magyar
adórendszert alkalmaznák, akkor a gazdag 5 %-nak jelentősen
csökkenne az adója, míg a másik 95 %-nak jelentősen nőne. A gazdagok
jóval gazdagabbak lennének, a szegények pedig sokkal szegényebbek. Ez
is lehetne a rövid magyarázata annak, hogy miért nem alkalmazzák a
világon a jelenlegi magyar adószisztémát. Ha a jelenlegi magyar
adórendszert szeretnék alkalmazni a fejlett nyugati államokban, akkor
ezt olyan mértékű felháborodás és tiltakozás kísérné, hogy szinte
azonnal visszakoznának. Ott ugyanis a megélhetéshez szükséges jövedelem
adómentes, míg Magyarországon 16 %-os adó sújtja. Nyugaton átlagosan
300 ezer forintnak megfelelő az a jövedelem, ami után az adó nulla
százalék vagyis nem adózik. Magyarországon jelenleg 80 -90
ezer
forint körüli összeg lenne megélhetéshez szükséges jövedelem, ami után
a nyugati, emberközpontú felfogással nulla százalék lenne az adó.
A
jelenlegi magyar adószisztéma fő érve, hogy aki többet keres, annak
több is maradjon a zsebében. Ennek az adószisztémának a fő
haszonélvezői a nagyon magas jövedelemmel bíró adózók, és főként a
külföldi jövedelemtulajdonosok, akik kiviszik az országból a
jövedelemüket, itt adóznak alacsony adókulccsal, de nem itt
fogyasztanak. Vesztesei pedig a szegények, az alacsony jövedelműek,
akik ugyanolyan adókulccsal adóznak mint a gazdagok, mert 2010-ben
megszűnt a megélhetési jövedelemnek számító minimálbér adómentessége.
Ami a kedvező adózással a magas jövedelműek, a gazdagok, a külföldi
jövedelemtulajdonosok zsebében marad, azt ez az adórendszer kiveszi a
szegények zsebéből. Számukra így az előző állapot szerinti kevésnél még
kevesebb marad a megélhetésre, a létezésre.
A magyar
adószisztéma szerint a fogyasztást kell adóztatni. Aki többet fogyaszt
az fizessen többet a fogyasztásra kivetett adók formájában. A fejlett
nyugaton viszont már régóta tudják, hogy a fogyasztás adóztatása azzal
jár, hogy csökken az értékesítés, csökken a forgalom, csökken a
gazdasági növekedés, csökkennek az állam bevételei és nő a szegénység.
Azt pedig nem kell magyarázni, hogy a gazdag sem tud többet megenni
mint a szegény, még ha az jóval többe is kerül és a megélhetéshez
kapcsolódó fogyasztással illetve fogyasztási adóval a sokkal magasabb
jövedelméből csak egy elenyészően kis hányadot fizeti ki fogyasztási
adó formájában abból, amit a jelenlegi magyar adószisztéma alapján az
alacsony jövedelemadó révén megtakarít.
2010 után a
megélhetési jövedelemnek tartott minimálbér jövedelemadójának
nagymértékű emelése a munkavállalók többségének súlyos veszteséget
okozott, hiszen a nulla százalékos jövedelemadójuk 16 %-ra nőtt. Ez az
adóemelés sárba tiporta, legázolta a fejlett nyugati világban
érinthetetlennek, tabunak tekintett alapelvet, hogy a megélhetési
jövedelmet nem lehet adóztatni, ennek betartása nem csupán politikai,
de erkölcsi norma. Olyan vívmány, olyan alapérték, amin nem lehet
átlépni. És ami ezen túlmenően rombolta az igazságosságba vetett hitet
az, hogy a szegényektől a megélhetési jövedelem megadóztatása révén
elvett pénzt a magas jövedelműeknek adták úgy, hogy eltörölték a felső
adókulcsokat, így a szegényektől beszedett adóhoz hasonló nagyságú
összeg a jóval kevesebb jómódú és gazdag zsebébe került.
A 2010
után bevezetett adórendszer igazi kedvezményezettjei a külföldi
jövedelemtulajdonosok lettek. Úgy visznek ki sok-sok milliárdot a
szegényekhez hasonlóan 16 %-os jövedelemadót fizetve, hogy ők itt
Magyarországon nem fogyasztanak, így az az elv és érv eleve nem
érvényesülhet, hogy ők mint gazdagok majd a fogyasztási adóban járulnak
hozzá az állam fenntartásához és a költségvetés bevételeihez. A
gyakorlat is igazolta, hogy téves a kormányzati érvelés, hogy ez az
adószisztéma voltaképpen méltányos, mert aki többet keres az többet
fogyaszt és a fogyasztásra terhelt sokféle adóval ilyen módon a magas
jövedelműektől jóval nagyobb mértékű fogyasztási adó lenne begyűjthető.
A
külföldi jövedelemtulajdonosok mellett a jómódú és gazdag kategóriába
sorolható magyar jövedelemtulajdonosok többsége is külföldön vásárol,
külföldön fogyaszt nagy értékben, így a fogyasztásukhoz kapcsolható
fogyasztási adók nem a magyar állam költségvetését gyarapítják. A
magyar állam költségvetése részére a fogyasztási adókból származó
bevételek nagy része az átlagos és alacsony jövedelműek fogyasztásából
keletkezik.
A jelenlegi adószisztémának igen csekély
felemlíthető előnye van, ám annál több olyan hátránya, ami később az
uniós támogatások leállása után akár veszélybe sodorhatja a
költségvetési egyensúlyt.
Az egyik hatalmas hátránya a magas
jövedelmek alacsony adókulccsal történő adóztatása. A magyar GDP
jelentős része származik a nagy autógyárak termeléséből, eladásaiból,
ám a nagy autógyárak jelenléte egy jól mutató képet, a GDP-ben
jelentkező pozitív mutatót illetve pár 10 ezer ember foglalkoztatását
jelenti, de ez nem hoz fellendülést és nagy bevételt, mert a külföldre
vitt jövedelem utáni csekély adó nem jelent nagy szeletet a
költségvetés számára.
A külföldi jövedelemtulajdonosok alacsony
adókulccsal külföldre viszik jövedelemüket, a - hazautalt pénz alapján
becsülhetően - több mint 1 millió külföldön dolgozó magyar
pedig
még ennyi adót sem fizet itthon, mint ahogyan járulékot sem. A nagyobb
baj, hogy ők nem is fogyasztanak itthon, így a jövedelemadó helyett a
súlyponti adónemmé előlépett fogyasztási adóból több mint 1 millió jól
kereső magyar nem veszi ki a részét. Márpedig a bevétel kell a
költségvetésnek és így annak kell fizetni aki itthon maradt, őt tudja
elérni az adóhatóság.
A fogyasztási adó mint súlyponti adó
főként az átlagos és alacsony jövedelműek napi fogyasztásához
kapcsolódó
fogyasztási adókra számíthat, mert az autógyárak tulajdonosai nem itt
fogyasztanak, az egyéb külföldi jövedelemtulajdonosok nem itt
fogyasztanak, a több mint 1 millió külföldön dolgozó nem itt fogyaszt.
A fogyasztási adót súlyponti adónak tekintő adórendszer fő hibája, hogy
hiába nő a GDP 3,5 %-al, hiába nő az ipari termelés 10 %-al, ez szinte
semmit nem javít az ország helyzetén, nem javít az emberek helyzetén,
mert az említett okok miatt, amiatt, hogy a fellendülés gazdasági
telejsítményét előállítók nem itt fogyasztanak, nem nő a fogyasztásból
származó adóbevétel.
A kiskereskedelmi forgalom növekedése nem
igazán a jövedelmek emelkedéséből eredeztethető. A kiskereskedelem
bővüléséből a kisebb rész az online pénztárgépek bevezetésének tudható
be, a nagyobb rész pedig a külföldön dolgozó magyarok által hazautalt
930 milliárd forint - ami a magyar GDP 3 %-a - fogyasztást megdobó
hatásának.
A jelenlegi magyar adórendszer figyelmen kívül hagy
egy igen fontos szempontot, amit a jóléti társadalmak adórendszerei a
jövedelemadó mértékében érvényesítenek. A jövedelemszerzés valamilyen
módon kapcsolódik az adott országban lévő piac használatához, a piaci
lehetőség, a kereslet eléréséhez. Kereslet nélkül, piac nélkül nem
lehet termelni, nem lehet szolgáltatni, mert nincs kinek. Ez a
piacgazdaság alapja. A piac használatát a jóléti társadalmak
adórendszerei a jövedelemadóban érvényesítik.
Bár minden
jövedelem valamilyen módon kapcsolódik a piachoz, a jelenlegi
magyar adórendszer - feltehetően gazdaságfilozófiai megfontolásból
kiindulva - kiiktatta a piacgazdaság alapelemét jelentő piac
használatáért járó adóelemet a jövedelemadóból. Talán az lehet a fő
érv, hogy a munkaalapú gazdaságban a munka az elsődleges és nem a piac.
A fejlett nyugaton más az adózás logikája. Ott számít, hogy ki
mekkora részt vesz el a piaci lehetőségekből. Ha valaki vállalkozóként
vagy munkavállakóként - úgy, hogy munkáját vagy tudását adja egy
vállalkozáshoz - magasabb jövedelemhez jut és ezzel a piac nagyobb
szegmensét köti le, akkor a magasabb jövedelemrészért már nagyobb
százalékú jövedelemadót fizet.
A magyar adórendszer viszont nem
veszi figyellembe a piac használatát. Líneáris marad az adózás, a magas
jövedelem után is ugyanolyan százalékban fizet jövedelemadót mint az
alacsony jövedelem után, noha a piac jóval nagyobb szegmensét veszi
hozzá igénybe. A munkaalapú rendszer egyik fő ideológiai jellemzője,
ami az adórendszerben megjelenik, hogy a piacot nem tekinti
jövedelemszerző faktornak, így nem is számít fel érte adót, mintha az
ingyen lenne. Ez az ami torzulást visz a mégiscsak piacgazdasági logika
alapján működő munkaalapú rendszerbe. Ez a torzulás ugyan nem borítja
fel a rendszert, de működési zavarokat okoz.
A
szerző mint jogtulajdonos hozzájárul, hogy az oldalon lévő tartalom
magyarul és idegen nyelvre lefordítva megosztható legyen közösségi
oldalakon és weboldalakon a forrás és szerző megjelölésével.
Az
így megosztott tartalom mellett elhelyezhető reklám, hirdetés.