B-modell
Baranyai József
B-modell
A magyar gazdaság szerkezeti arányaiban olyan torzulás létezik, amely a
társadalom jelentős rétegei számára határt szab a jövedelmek, a
fogyasztás emelkedésének, az életszínvonal javulásának.
Szinte
magától megfogalmazódó igény az, hogy olyan fejlődési pályára kell
állítani a magyar gazdaságot, amely jóval nagyobb gazdasági növekedésre
nyújt lehetőséget, olyan gazdaságszerkezetet kell kialakítani, amelyben
meghatározó arányt képvisel a kereskedelem, az idegenforgalom és az
annak keretében értékesíthető szolgáltatások sokfélesége, amely
lehetővé tesz azt is, hogy az import számottevő növekedése nélkül
jelentősen bővüljön az export.
A rendszerváltás óta eltelt
időszakban betelepült külföldi vállalatok, óriáscégek üzemei csak
csekély mértékben voltak képesek betölteni a hazai vállalkozások
létrejöttéhez lökést adó, kapcsolódási pontot jelentő erjedési pontok
szerepét. A gazdaságirányítás által messzemenően támogatott beszállítói
kör kialakulása a remélt minimumtól is jelentősen elmaradt, mivel a
magas technikai, technológiai színvonalat képviselő cégek köré kevés
hazai vállalkozás tudott felzárkózni.
A rendszerváltást követően
Magyarországon a kereskedelemben és a szolgáltatás terén jött létre a
legtöbb vállalkozás, majd ezek jelentős része a romló piaci viszonyok
miatt, a piacot jelentő kapcsolódási, erjedési pontok híján tőkéjét,
önbizalmát elveszítve tönkrement.
A vállalkozások létrejöttéhez
lökést adó erjedési pontok egyfajta erőforrások is, az új lehetőségek,
az új példázatok felmutatásával a létező és elérhető valóság közötti
utat jelölő szellemi erőforrások, az új és már működő vállalkozások
számára szervezettséget teremtő kapcsolódási pontok. A fejlődés olyan
kiindulópontjai, amelyekből a kedvező irányú változások
tovaterjedhetnek.
Ilyen erjedési pontok lehetnek például a
B-modell szerinti üzleti, kereskedelmi és szórakoztató parkok,
szolgáltató városok, melyekhez sokfajta és nagyszámú új és már működő
szolgáltató és kereskedelmi vállalkozás kapcsolódhat, melyek egyben
piacteremtő kapcsolódási pontot jelentenek például a mezőgazdasági és
egyéb termékeket beszállító vállalkozások számára is.
A
szolgáltatások nagyságrenddel nagyobb mértékű értékesítéséhez kedvező
feltételt biztosít Magyarország földrajzi helyzete és erre valós esélyt
jelenthet a globalizációból nyerhető piaci lehetőségeket megjelenítő
gazdasági stratégia.
A legmagasabb ívű fejlődési pálya nem
érhető el a globalizációból fellelhető előnyök feltérképezése nélkül,
amelyhez kiindulópontként kell kezelni a globalizáció azon alaptételét,
amely szerint a globalizáció a piacok irányában terjed. A globalizáció
szereplői oda mennek, ahol piacot találnak, ahol piacot remélnek. A
B-modell szerinti üzleti, kereskedelmi és szórakoztató parkok egyrészt
a piac előszobájának tekinthetők, a piacra találás, az üzleti
kapcsolatteremtés új, szervezett formáját jelentik, másrészt közvetlen
piacként is számba vehetők, olyan piacként ahol közvetlenül létrejöhet
az áruk, a szolgáltatások értékesítése.
Magyarország földrajzi
fekvése, az, hogy egyfajta üzleti nézőpont szerint kelet és nyugat
határán helyezkedik el egyedi lehetőséget kínál arra, hogy itt
kialakítható legyen akár több könnyen elérhető üzleti csomópont, ahol
szervezett módon, elvárt körülmények között biztosítható a
megismertetés és megismerés lehetősége.
A viszontagságos
utazástól idegenkedő nyugati üzletemberek számára a Magyarországon
létesítendő üzleti, kereskedelmi és szolgáltató parkok elérhető
közelségbe hoznák keleti és délkeleti térségek árukínálatát, az ottani
üzleti, befektetési lehetőségek megismerését.
Magyarországon
elfogadható infrastruktúra létezik, a nyugatról jövők számára
Magyarország az a hely, amely még garantáltan Európát jelent.
A
képzelet által megformált, hatalmas, nyüzsgő szolgáltató városban
minden az üzletről szól. Egy helyen létezik a megmutatás és megismerés
lehetősége, ezt számos szolgáltatás segíti. Irodák, tárgyalótermek
bérelhetők rövidebb vagy hosszabb időre, tolmácsok állnak
rendelkezésre, bemutatótermek, üzleti képviseletek sokasága található,
az információ, a reklám megjelenítésének számos módja létezik.
Az
üzleti információk sokféleségének azonnali elérhetősége, a személyes
kapcsolatteremtés lehetősége révén megismerhetővé válnak a keleti,
délkeleti térségek nyugattal kapcsolatot kereső cégei, vállalkozásai,
üzletemberei, helyben megvalósulhat a kapcsolatépítés.
Egy helyen
létezik az üzleti információk sokfélesége, létrejöhetnek tervezett és
véletlenszerű találkozások, rálátás nyílhat a felfedezésre váró üzleti
lehetőségekre.
A szolgáltató város különböző negyedeiben
találhatók a bankok, az elektronika vagy a szállítás üzleti
képviseletei, a szabadtéri vagy zárt helyen történő árubemutatástól a
konferenciatermekig szinte minden szolgáltatás biztosított, a
fodrásztól a fogorvosig, az olcsó büfétől a reprezentatív éttermekig
minden megtalálható.
A szolgáltató város szomszédságában
motelek, szállodák kínálják szálláshelyeiket, a kikapcsolódás, a
szórakozás sokféleségét, sokszínűségét a szórakoztató negyed
biztosítja. Sokan lehet, hogy éppen emiatt látogatnak el ide, emiatt
terveznek üzleti utat az üzleti és kereskedelmi központokba.
Az
üzleti és kereskedelmi központ mellé raktárbázisok és szállítási cégek
települnek, távolabb pedig összeszerelő üzemek létesülnek.
Az üzleti és kereskedelmi központ mellett valószínűen megjelennek az áruikat közvetlenül értékesítő kereskedők is, melynek eredményeként egy zárt területen viszonylagos gyorsasággal alakul ki az a piac, amely a bőrkabátoktól az arany ékszerig, a kézművesek áruitól a gyerekjátékokig, ajándéktárgyakig szinte mindent kínál.
A
szolgáltató parkok - szolgáltató városok - létrejötte Magyarország
számára az üzleti idegenforgalom nagyságrenddel történő bővülését, az
áru- és pénzforgalomhoz kapcsolódó szolgáltatások sokféleségének
értékesíthetőségét jelentené.
Az üzlet, a kereskedelem és a
szórakoztatás együtt lévőségét biztosító szolgáltató parkok
létesítésére
vonatkozó koncepciók, tervek megismertetését követően komoly befektetők
érdeklődésére, jelentkezésére lehetne számítani, ami az eddiginél jóval
nagyobb mértékű külföldi tőke beáramlását eredményezhetné.
A
szolgáltató parkok idegenforgalmából származó állami bevételek mellett
összességében hasonló vagy nagyobb bevételek remélhetők a
kapcsolódó áru- és pénzforgalomból, a raktározásból, a szállításból, az
összeszerelő üzemek áruforgalmából.
Az üzleti idegenforgalom ilyen mértékű növekedése jótékony hatást fejtene ki a mezőgazdaság árutermelésére is.
Új, stabil piacot
biztosítana a hús, a tejtermékek, a zöldség, a gyümölcs és egyéb áruk
értékesítésére,
ami voltaképpen a határainkon belül megvalósuló mezőgazdasági export
jelentős bővülését jelentené.
Ahogyan a
gyógyszeriparnak vagy
az informatikának van saját innovációja, hasonlóan létezik innovációja
a gazdasági növekedésnek is.
Ha a kutatók csupán a jelenlegi
gazdasági folyamatokat vizsgálják és ebből vonnak le következtetéséket,
abból az látható, hogy mi lesz ha minden így folytatódik tovább.
Empirikus úton a kutatók nem ismerhetik meg azokat az új
gondolatokat és ötletek sokaságát, melyek a jóléthez szükséges
gazdasági teljesítményt biztosító növekedés motorjai lehetnek. Csak a
kreatív gondolkodás képes arra, hogy megtalálja a probléma lényegét
és erre alkalmazható megoldásokat szüljön.
A gazdasági
növekedés új megközelítést alkalmazó innovációja jelentős
fordulatot hozhat a gazdasági gondolkodásban. Új elképzelések, új
megoldások jönnek a gazdasági válság megoldására, a gazdasági növekedés
dinamizálására. A gazdasági növekedés innovációja olyan
változásokat hozhat, amely sok millió ember számára adhat új esélyt a
boldogulásra, sorsának kedvezőbb alakulására. A B-modell szerinti új
típusú gazdasági növekedés megoldást jelent arra, hogy az önszerveződő
piacgazdaság teljesítménye kiegészüljön a második növekedési faktorral
létrehozható gazdasági teljesítménnyel.
Ami nem jön létre a
természetes növekedéssel az ilyen módon pótolható lesz mesterséges
növekedés által. Az pedig egy mellékes szál, hogy az új típusú
gazdasági növekedés a közgazdaság olyan bűvészmutatványa lehet, amely
sok-sok milliárd dollárt lesz képes megmozgatni majd és ezen túlmenően
pedig jól értékesíthető szolgáltatást is jelent.
A B-modell
olyan innováció, ami az önszerveződő piacgazdaság működése révén
létrejövő gazdasági teljesítményt kiegészíti a második növekedési
faktorral létrehozható gazdasági teljesítménnyel. Az új típusú
gazdasági növekedés zászlóshajói az óriásprojektek.
A jólét
megteremtéséhez szükséges gazdasági teljesítményt biztosító B-modell
szerinti gazdasági struktúra tudatos gazdaságfejlesztéssel,
gazdaságszervezéssel hozható létre. Ez esetben a gazdasági növekedés
nem sok apró többletteljesítmény összegereblyézéséből áll össze, hanem
egy pakkban, egy csomagban, megtervezett módon és időben biztosítható.
A B-modell a két faktoros gazdasági növekedést alkalmazza, amikor két
motor hajtja a gazdaságot és a spontán növekedést kiegészíti a
szervezett gazdaságfejlesztésből származó új típusú növekedés.
Ez
valójában a B-modell szerinti szervezett kapitalizmus illetve
szervezett piacgazdaság létrejöttét jelenti, ahol a szervezettséget a
szolgáltató állam biztosítja.
Magyarországon az elmúlt időszak gazdaságpolitikája a spontán gazdasági
növekedésre alapozott gazdasági fejlődést preferálta.
A
spontán növekedés gerjesztését ösztönző módszerekkel, pl.
adócsökkentéssel vagy kisvállalkozások támogatásával operáló
gazdaságpolitika esetén semmi nem tervezhető, nagy a
bizonytalanság. Főként ha nincs piac, nincs kereslet. Tapasztalhattuk,
hogy az ösztönzés eredménye kiszámíthatatlan. Ami biztos, a pénzt
elnyeli, de, hogy az mikor térül vissza már nem látható, nem
kiszámítható. Több ezer milliárd forintot elnyelt az ösztönzésen és
támogatáson alapuló rendszer, de gazdasági növekedés nem lett belőle,
így a társadalomtól elvont hatalmas összeg csupán a kedvezményezettek
részére biztosított, vagyonukat növelő adománynak minősíthető.
Az
új típusú gazdasági növekedés - amelyet ugrásszerű gazdasági
növekedésnek is nevezhetünk - egyik fő jellemzője, hogy egy tételben,
egy csomagban képes produkálni a gazdasági teljesítményt, ami a
hagyományos spontán növekedés esetében csak hosszú évek alatt sok
kisebb és nagyobb gazdasági teljesítményből rakódna össze. Még a
spontán növekedés esetén semmi nem tervezhető, nagy a bizonytalanság,
az új típusú gazdasági növekedés esetén előre tervezhető, kiszámítható
a gazdasági növekedés, de tervezhető a költségvetés várható bevétele és
a létrejövő munkahelyek száma is.
Az új típusú gazdasági
növekedésnek illetve két faktoros növekedésnek azon túl, hogy gyorsan
bővül a gazdaság teljesítménye van egy versenyelőnyt hozó politikai
haszna is. Ez esetben nem kell megtenni egy kínlódásokkal, áldozatokkal
teli hosszú utat, a spontán növekedés stációit végig járva, hogy
megvalósulhasson az ami az új típusú növekedés esetében alkalmazott
tudatos gazdaságfejlesztéssel jóval rövidebb idő alatt létrehozható.
Tudatos gazdaságfejlesztés esetén szó szerint megtervezik, majd
megcsinálják a gazdasági növekedést. A növekedés nem sok apró
többletteljesítmény összegereblyézéséből áll össze, hanem egy pakkban,
egy csomagban, megtervezett módon és időben jön létre.
Az új
típusú gazdasági növekedés zászlóshajói a megaprojektek,
óriásprojektek. Az ilyen típusú gazdaságfejlesztés esetében kiemelten
fontos tényezőt jelent a megaprojektek tömegéből adódó vonzás a
kereslet viszonyában, melyből több tízezer kapcsolódó kisvállalkozás is
részesedhet. Önmagukban a kisvállalkozások kis tömegüknél fogva csekély
keresletvonzó képességgel rendelkeznek, megaprojektekhez kapcsolódva
viszont hozzáférhetnek a működéshez szükséges kereslethez.
A
megújulás követelménye
Tudomásul
kell venni, hogy a válsággal lezárult egy korszak, ami helyett valami
más, valami új lesz. A változás iránt fogékonyabbak, a
helyzet
felismerésében, a megoldás keresésében okosabbak, a megújulásban
bátrabbak, a megvalósításban gyorsabbak válnak az új
időszámítás
nyerteseivé. Választhatunk, hogy résztvevőként alakítjuk és mi is
formáljuk az új világot vagy a tehetetlen sodródást választjuk. Meg
dönthetünk úgy is, hogy egy olyan víziót próbálunk megvalósítani, amit
munkaalapú rendszernek mondanak, a köznyelv meg napszámos
kapitalizmusnak, ami nyit keletre, nyit délre, különösebb eredmény
nélkül és a fejlődést összeszerelő üzemek létrejötte jelenti.
Két irányzat
Magyarországon
a gazdasági fejlődés irányának, ütemének, a gazdasági növekedés
élénkítésének alakulását vizsgáló kutatás, elemzés és tervezés
vonatkozásában alapvetően két, különböző irányzat létezik.
Az
egyik irányzat a megtörténtet, a lezajlott folyamatokat
elemzi és
ebből próbál meg következtetéseket levonni, ez alapján készít
előrejelzést.
A másik irányzat a létező helyzetből
kiindulva a lehetségest kutatja, azt, hogy a földrajzi, nemzeti
adottságok, az embertőke és társadalmi tőke, de főként a fellelhető
lehetőségek figyelembe vételével milyen fejlődési pálya, milyen jövőkép
biztosíthatja az ország gyors felemelkedését.
Két
elmélet
Az
egyik azt mondja, hogy az adó- és járulékkulcsok csökkentésének,
továbbá a kedvező világgazdasági folyamatoknak a hatására majd szép
lassan beindul a gazdasági növekedés, ezt kell türelemmel kivárni. Ez
esetben a növekedés a gazdaság spontán mozgása révén jön létre,
számokban pedig azt jelenti, hogy nagyjából 1-2%-os növekedés várható,
ami a folyamat erősödése során felmehet 3-4 %-ra is.
A másik
növekedési elmélet a szervezett keresletre épülő tudatos
gazdaságfejlesztésben, a két faktoros gazdasági növekedés
alkalmazásában látja a kibontakozás lehetőségét. Ez esetben azonnal
indítható a növekedés, és 5 év alatt akár megháromszorozható a magyar
gazdaság teljesítménye, a duplázás pedig erőlködés nélkül
megvalósítható.
A két növekedési elmélet közötti alapvető
különbség az, hogy egyik esetben kivárják amíg spontán, magától beindul
a növekedés, a másik esetben viszont kidolgozott növekedési program
alapján tudatos gazdaságfejlesztéssel, gazdaságszervezéssel beindítják
a növekedést.
A két növekedési faktor
Az
egyik növekedési faktort a gazdaság spontán mozgása révén létrejövő
spontán növekedés lehetősége jelenti. Ez esetben a jogi szabályozás, az
adó és járulék kulcsainak változtatása révén kialakuló feltételrendszer
jelenti a stimulációt, másrészt a világgazdasági folyamatok kedvező
hatása lehet befolyásoló tényező. Ez a növekedési faktor a létező
lehetőségek mintegy harmadának kihasználására nyújt lehetőséget.
A
másik növekedési faktort a tudatos gazdaságfejlesztéssel,
gazdaságszervezéssel megvalósítható ugrásszerű gazdasági növekedés
jelenti, aminek kis töredéke is hosszú évek alatt jönne létre a spontán
fejlődés révén. A második növekedési faktor nem helyettesíti az
önszerveződés révén létrejövő spontán gazdasági növekedést, de
kiegészíti azt. A két faktor együttes hatása révén érhető el az az
állapot, ami a létező lehetőségek közel teljes mértékű kihasználásának
mondható.
Új
gazdasági gondolkodás, új kooperációk
Az
új gazdasági gondolkodás merőben új kooperációs rendszerek
létrejöttét eredményezheti, melyek közül az elsők akár
Magyarországon születhetnek. Ilyenek lehetnek azok az új
típusú
kereskedőházak, amelyek igazi magyar sajátosságként válhatnak ismertté.
Az új típusú kereskedőházak fő jellemzője, hogy jóval nagyobb
érintkezési felülettel és sokkal több szállal kapcsolódnak a világ
gazdaságához, új technikákat, új kreatív módszereket alkalmazva képesek
elérni és begyűjteni a világon létező kereslet megcélzott részét.
Az
új típusú kereskedőházak állami támogatással történő létrehozása
történhet olyan céllal, hogy az állam a gazdasági növekedés beindítása,
stimulációja céljából - akár adott ideig - díjmentes szolgáltatásként
biztosítja a kereslet és a versenyképességet javító innováció
felkutatását, ami nagyjából azzal egyenértékű, mintha az ezt
igénybe vevő hazai kis- és középvállalkozások mindegyike létrehozott
volna egy a legújabb módszerekkel és technikával dolgozó
marketingrészleget illetve az innovációt szállító fejlesztési osztályt.
Az
új típusú kereskedőházak megsokszorozhatják a magyar vállalkozások
kapcsolódási pontjait a világgazdasághoz és ezáltal értékesítési
lehetőségeit, majd e folyamat később önjáróvá válhat, így növelve a
magyar vállalkozások világgazdaságba történő bekapcsolódását,
kooperációs lehetőségeit.
De létrejöhet a kereskedőházak egy
teljesen új, speciális fajtája is, amely voltaképpen a globális
kooperáció új, egyedi, sajátos megjelenési formája lenne, mondhatni egy
születő hungarikum.
Globalcoop
szisztéma
A
globalcoop company filozófiája, hogy összeszervezi, egymáshoz kapcsolja
a világ bármely pontján létező keresletet az ennek kielégítésére
alkalmas termelő vagy szolgáltató kapacitással, ehhez a legújabb,
legjobb innovációt biztosítva. A rendszer az értékesítés időtartama
alatt létezik.
A globalcoop company lényege, hogy rövid
idő alatt megvalósítható a világ bármely pontján létező kereslet, az
ennek kielégítésére alkalmas működőképes termelő és
szolgáltatókapacitás valamint az ehhez rendelhető innováció
összeszervezése és az ezt követő értékesítés.
Egy bizonyos
projektre, a világ bármely pontján felkutatott kereslet kielégítésére
létrejön egy laza szerkezeti kapcsolódású vállalkozás, amely a
kereslethez hozzászervezi a szükséges innovációt és termelést.
A
folyamat persze kezdődhet úgy is, hogy létezik egy kihasználatlan
termelőkapacitás és egy a globalcoop szisztéma alapján működő
kereskedőház összeszervezi ezt az elérhető legjobb innovációval és
felkutatja hozzá a létező, elérhető keresletet.
A globalcoop
szisztéma alapján működő új típusú kereskedőházak keretében nagyszámú
határozott vagy határozatlan ideig működő vállalkozás jöhet létre, ami
a magyar gazdaság növekedésében, a gazdaság teljesítményének
növekedésében is számottevő szerepet játszhat.
Esély a megvalósulásra
A
spontán gazdasági növekedés keretei között kevés, mondhatni nulla az
esélye annak, hogy új típusú kereskedőházak jöjjenek létre vagy akár a
globálcoop szisztéma megvalósuljon, mert erre a spontán
növekedésben fő szerepet játszó vállalkozói szféra nem képes, nem is
akarja és ez nem is érdeke. De ennek finanszírozására a
spontán
növekedés gerjesztésére alkalmazott támogatási illetve
pályázati
rendszer sem alkalmas.
Mint ahogyan a nagyléptékű
fejlődés, az ugrásszerű gazdasági növekedés illetve a két faktoros
növekedés nem tud megvalósulni a liberális gazdaságfilozófia alapján
működő spontán növekedéssel bővülő piacgazdaságban, úgy olyan új
gazdasági formációk létrejöttére sincs esély mint az előzőekben
említett új típusú kereskedőházak illetve globalcoop szisztéma alapján
működő vállalkozások, mert ezek csak gazdaságszervezéssel hozhatók
létre.
A jólét megteremtéséhez szükséges gazdasági
teljesítményt biztosító nagyléptékű fejlődés és ugrásszerű gazdasági
növekedés illetve az említett új gazdasági formációk létrejötte a
B-modell szerinti szervezett kapitalizmusban, szervezett
piacgazdaságban lehetséges, amikor az ehhez szükséges szervezést a
szolgáltató állam biztosítja.
Növekedés,
növekedés, növekedés...
Növekedés
kell, mert gazdasági növekedés nélkül szerény mértékben sem javítható
az életszínvonal. Növekedés kell, hogy a mind nagyobb számú nyugdíjas
járandósága biztosítható legyen. A növekedés teremthet forrást az
egészségügyi ellátás javítására. Növekedés kell, hogy bajaink többsége
megszűnjön. A gazdasági növekedés innovációja hozhat olyan új
megoldásokat, ami sok millió magyar ember számára adhat új esélyt a
boldogulásra és sorsának kedvezőbb alakulására.
A
szerző mint jogtulajdonos hozzájárul, hogy az oldalon lévő tartalom
magyarul és idegen nyelvre
lefordítva megosztható legyen közösségi
oldalakon és weboldalakon a forrás és szerző megjelölésével.
Az így
megosztott tartalom mellett elhelyezhető reklám, hirdetés.