B-modell
Baranyai József
B-modell
Magyarországon a rendszerváltás óta eltelt 25 év alatt virágzó
gazdaságnak és sok jól fizető munkahelynek kellett volna létrejönni.
Erre kapott megbízást, bizalmat a választók akaratából éppen hatalomra
kerülő politikai elit.
A választók elé tárt pártprogramokból
ugyan nem lehetett látni azt a víziót, ami alap lehetett volna a
lendületes fejlődéshez, a sok új jól fizető munkahely létrejöttéhez, ám
magabiztos szónoklatok győzködték a kétkedőket, hogy birtokukban van a
bölcsesség köve. Szakértőik mindenre tudják a helyes választ és ha
rájuk szavaznak sokkal jobb lesz mint előtte. Aztán mikor hatalomra
kerültek kiderült, hogy igazából csak az elfolyó pénzek iránya
változott, de sem az ország, sem a magyar nép helyzete nem javult
számottevően.
A politika úgy gondolta, hogy ők képezik a felső
szintet, nem feladatuk gazdaságépítéssel, gazdasági növekedéssel
foglalkozni. Arra ott vannak a vállalkozások. Támogatást kell adni
nekik és majd ők lerendezik a gazdaságfejlesztés, a gazdasági növekedés
ügyét. Ehhez jó szabályozás kell és jelentős mértékű támogatás.
A
politika nem gondolta végig és úgy néz ki a szakértőik sem mondták -
lehet, hogy nem is tudták -, hogy a gazdasági fejlődés egy olyan
rendszer szintű folyamat, aminek az elemeit ki kell találni, és amikor
az elemekből összeáll a rendszer akkor lesz működőképes. A politika
jelszavai, a politikusok beszédeiben megfogalmazott célok és irányok
nem jelentettek cselekvést és főként nem álltak össze működő
rendszerré, mint ezt az elmúlt 25 évben láthattuk. 25 év keserves
tapasztalata mutatja, hogy ez nem úgy működik, hogy hoznak néhány új
jogszabályt és annak alapján majd az alsó szint, a vállalkozók, a
kezdeményező emberek vagy valaki megcsinálja és ebből lesz lendületes
gazdasági fejlődés.
Több ezer milliárd forint támogatást
osztottak ki pályázati úton vállalkozóknak, de nem igazán lett belőle
gazdasági növekedés és nem lett jelentős számban jól - de még rosszul
- fizető munkahely sem.
A politika ennek ellenére úgy
gondolta, hogy mint felső szint megtette a magáét, a felső szint dolga
az, hogy szabályozzon, pénzt adjon a fejlesztésre, növekedésre, a többi
az alsó szint dolga, azt végezzék el az alsó szinten a vállalkozók.
Az
alsó szint szint pedig úgy gondolta, hogy ő is megtette a magáét. A
számára juttatott pályázati pénzből vett új gépeket, autót, épített új
üzemcsarnokot, igénybe vett szolgáltatásokat - az ellenőrzés szerint
nem egy esetben hússzoros áron elszámolva -, arról pedig nem tehet,
hogy nincs nagyobb kereslet, nem tud többet termelni, szolgáltatni,
kivitelezni. Nagyobb kereslet és piac nélkül nem lehet bővíteni a
termelést, a kivitelezést, a szolgáltatást, a vállalkozó pedig nem tud
piacot, keresletet teremteni, ez főként a mindenható politika dolga
lenne.
A pénz egyébként jól jött - van ahol néhány tízmillió,
máshol több százmillió vagy milliárd forint - , mert olyan
beruházásokat meg lehetett valósítani, amire saját zsebből csak 5-10 év
múlva lett volna keret. Így viszont állami pénzből, uniós pénzből
pályázati úton megoldható lett és ami még lényegesebb, a vállalkozás
vagyona, így a magánvagyon is tízmilliókkal, százmilliókkal, néhány
esetben milliárdokkal gyarapodott az állam illetve az EU által
juttatott pályázati pénzből.
Forrás tehát van bőven, de kellene hozzá olyan koncepció vagy gazdasági modell is, ami az uniós támogatás valóban eredményes felhasználására nyújt lehetőséget. Ha nincs terv, nincs mit megvalósítani. Az uniós támogatás egyszeri esély számunkra. Ennek eredményes felhasználásától függ Magyarország és a magyarok jövője.
Az Európai Unióban
Magyarország
az egyedüli tagállam, ahol nem az európai értékrend alapján álló jóléti
rendszer építése a cél, hanem egy merőben új vízió, az illiberális
munkalapú rendszer megvalósítása. A 2010 óta hatalmon lévő politikai
elit szerint szakítani kell a liberális társadalomszervezési
elvekkel, módszerekkel, mert a liberális állam - a 2010 előtti magyar
példa alapján látható - nem képes megvédeni a közösségi vagyont és az
országot az eladósodottságtól. Túl kell lépni a Nyugat másolásán, mert
a nyugati fejlett országokban létező jóléti állam és társadalmi
rendszer kimerítette tartalékait és sikertelenségre van ítélve.
2010
óta Magyarország nem jóléti - bár előtte se volt, ám célként létezett
-, hanem munkaalapú állam, ahol a kormány célja a teljes
foglalkoztatottság elérése. Azt, hogy mi is a munkaalapú állam, a
munkaalapú társadalom nem lehet definiálni, de ha látják felismerik és
egyik fontos jellemzője, hogy nem fizet segélyt, ha az állampolgárok
nem nyújtanak érte valamit. Az erre született megoldást közmunkának
nevezik.
A munkaalapú rendszer megvalósítását a kormány magyar
reformnak mondja, mások pedig kísérletnek. Magyarország a laboratórium
és a magyar nép a kísérlet alanya. A vitathatatlan eredmény: a
szegények még szegényebbek, a gazdagok még gazdagabbak lettek. Az
illiberális munkaalapú rendszer olyan vízió, aminek a részletei még nem
lettek kibontva. Az eddig megismertekből az érzékelhető, hogy van
demokrácia, ami esetenként parancselvű és létezik a szólásszabadság, de
azért kockázatos élni vele.
Ami a munkaalapú rendszer
fejlődéshez való viszonyát illeti, ellentmondásos a helyzet. Amikor a
jövőkutatók a negyedik ipari forradalom kezdetén már sokadszor mondják,
hogy a munkahelyek több mint fele az automatizálás, a robotizáció miatt
meg fog szűnni, Magyarország akkor akar munkaalapú gazdaságot építeni
és összeszerelő üzemeken alapuló ipart fejleszteni.
Amikor a világ arra
készül, hogy a szolgáltatás lesz a fő foglalkoztató ágazat,
Magyarország a szolgáltatást mellőzve az iparban akar munkahelyeket
teremteni, erre fordítva minden energiát és forrást. A magyar
iskolákban pedig az informatika széleskörű alkalmazásának oktatása
helyett heti 5 óra testnevelés és plusz énektanítás biztosítja a magyar
fiatalok jövőre történő fizikális és mentális felkészítését.
Ilyen
jellegű és léptékű kísérlet - mint a munkaalapú rendszer bevezetése -
Magyarországon akkor lehetne sikeres, ha találkozna a magyar társadalom
igényeivel, elvárásaival és a magyar társadalmat alkotó magyar emberek
egyéni szándékaival, elképzeléseivel.
A magyar társadalom
elégedetlen
volt a 2010 előtt létező állapotokkal, de a kétharmaddal sem adott
felhatalmazást a gazdasági és társadalmi rendszer ilyen mértékű
átszabására, arra pedig főként nem, hogy az elérendő cél, a jólét
helyére a munka kerüljön. A magyar társadalom olyan rendszert, olyan
államszerveződést akar, ahol a magyar ember kedvezményezett és nem
kiszolgáltatott lesz és ahol minden érte történik. Azt senki nem
vitatja, hogy a munkának mint a létezéshez és fejlődéshez szükséges
tevékenységnek fontos szerepe van bármelyik társadalomban, így a jóléti
társadalomban is, de ez ősidők óta így természetes, azért nem is
említik külön, főként nem mint államszerveződést vagy
társadalomszerveződést vezérlő célt.
A felmérések során
megkérdezett magyar emberek kétharmada szerint rossz irányba mennek a
dolgok, ebből következően a megkérdezettek kétharmada irányváltást
szeretne. Ennek ellenére az is tény, hogy 2014-ben a magyarok többsége
ismét a munkaalapú rendszer építését célul kitűző politikai erőre
szavazott, ami realista véleményforrások szerint nem kifejezetten az
egyetértést jelezte, inkább megalkuvással a biztonság választása volt.
Ebben súlya volt annak, hogy 2010 és 2014 között számos probléma
megoldásra került és ugyan rosszabb életminőséggel és kevésbé biztató
perspektívával, de a biztonság valamilyen szintje is megteremtődött.
Másrészt nem volt olyan program és politikai erő ami jobb alternatívát
kínált volna.
A munkaalapú rendszerrel szembeni ellenérzés nem a
munkával szembeni ellenérzést jelenti. A magyar embereknek semmi bajuk
a munkával, többségük dolgos, igyekvő ember, de a jólétet mint célt nem
hajlandók lecserélni a munkára. A munka mint fogalom nem alkalmas arra,
hogy a társadalom számára cél legyen. A munka hasznos, értéket teremtő,
jövedelemszerző tevékenység, de arra alkalmatlan, hogy az emberek
életét meghatározó viszonyok, így például az életszínvonal és
életminőség tekintetében cél lehessen. Azok az idők már elmúltak,
amikor a politika célja a nyugati jólétet és a kapitalizmust elvető,
felsőbbrendű célok megvalósításáért küzdő és dolgozó szocialista vagy
kommunista embertípus kinevelése lehetett.
Magyarországon a
munkaalapú gazdaság egyet jelenthet azzal, hogy véglegesen lemondunk a
jóléti társadalomról és az ehhez szükséges teljesítményt biztosító
gazdaság megteremtéséről. Véglegesen elfogadjuk a sokak számára a
nyomorhoz közeli vagy azt nem sokkal meghaladó életszínvonalat
biztosító bérek fennmaradását. Ugyanis a munkaalapú gazdaság
működésének alapvető szabálya a bérek lehető legalacsonyabb szinten
tartása, csak így hozható termelés és bérmunka az országba.
A
munkaalapú gazdaság - nevezhetjük napszámos kapitalizmusnak is - az
összeszerelő üzemekkel más gazdaságok kiszolgálója lesz és mint szerver
gazdaság olyan szorosan kapcsolódik az országba termelést behozó
cégekhez, hogy az ottani változásokat szinte direktben érezzük,
fejlődésünk is az ottani fejlődés függvénye lesz, persze jóval
alacsonyabb szinten. Amikor a nyakunkba vesszük a munkaalapú
gazdaságot, azzal felvállalunk egy közel hasonló függőséget és
befolyásolást mint amit az IMF jelentett.
A munkaalapú
gazdaságot favorizálók szerint majd Magyarország lesz a térség
termelési központja, mert a mi jövőnk a munkában, a termelésben van.
Nekünk nem kell az ügyeskedés, nem kell a pénzügyi és kereskedelmi
szolgáltatások sokfélesége, nem kell a tőzsdei manőverezés, a globális
pénzügyi világban különböző pénzügyi és tőzsdei manőverekkel
megszerezhető pénz.
A helyzet viszont az, hogy vannak víziók
és vannak tények. Az például tény, hogy a mi jelenlegi víziónktól
függetlenül a világ úgy működik ahogyan működik, aminek figyelmen kívül
hagyása óriási veszteséget okozhat az országnak. A termelés és
munkaalapú gazdaság mítosza nem írja felül a globális gazdaság azon
egyszerű szabályait, amelyek révén bevétel érhető el. Márpedig az
országnak jóval több bevételre lenne szüksége, hogy emelhesse a
nyugdíjakat vagy az orvosok és ápolók bérét. Eddig több mint 8 ezer
orvos és közel 3 ezer ápoló ment külföldre dolgozni a sokkal magasabb
fizetések miatt. Ők csak kis részét képezik azoknak, akik a magasabb
fizetés, a jobb életkörülmények, a jólét elérése miatt mentek külföldre
dolgozni, oda ahol állítólag a jóléti állam és társadalmi rendszer már
kimerítette tartalékait és sikertelenségre van ítélve.
A szerző mint jogtulajdonos
hozzájárul, hogy az oldalon lévő tartalom
magyarul és idegen nyelvre lefordítva megosztható legyen közösségi
oldalakon és weboldalakon a forrás és szerző megjelölésével.
Az
így megosztott tartalom mellett elhelyezhető reklám, hirdetés.